Distans: 5,7 nm
Tid: 1 tim.
Bahia Falsa,
Baja California Sur
Ankrar i den första viken närmast marinan och här ligger sedan tidigare en annan
segelbåt. Strax innan ankringsplatsen hade vi närkontakt med havets fredliga jätte,
valhajen. Häftig upplevelse!

Dagen efter tömmer vi förpiken för att komma åt stuvningsutrymmet för segel under
våra bäddar. Börjar med att byta storsegel och fortsätter med att rengöra hela hytten
grundligt och avslutar med att polera mahognyn. Vårstädningen är i full gång!

Vinden mojnar inte till kvällen som hemma, utan ökar och blåser under hela natten.
Vinden kallas Coromuel och finns i La Paz-området. Den skapas av att kall luft från
Stilla havet förs över det låglänta Baja California, sydväst om La Paz, mot det varmare
vattnet i Sea of Cortez. Nätterna är inte fridfulla, det gungar och rycker i ankarkättingen
och sova blir det inte mycket av.

 
Distans: 6,9 nm
Tid: 2 tim.
Puerto Balandra,
Baja California Sur
16 april 2013
Ankrar i den vackra viken med många vita sandstränder.  
                                          
.
 
     
  Här gungar det också som bara den under natten och

17 april 2013

på morgonen när havet har lagt sig, verkar många besättningar gjort detsamma. Det är
tyst och stilla på båtarna (ett tiotal) mot föregånde kväll, när det var liv och rörelse.
Kastar loss! När vi kommit halvvägs till nästa ankringsplats, har vi sammanlagt seglat
20.000 nm sedan vi lämnade Svedala. En bit utanför inloppet får vi sällskap  av ett gäng
delfiner som leker runt fören.
 
Distans: 15 nm
Tid: 3 tim.
Caleta Partida,
Baja California Sur
Ankrar i en vulkan. Det här är en av de största ankringplatserna i Natural Marine Park i
området Islas Espiritu Santo och Partida. För att få besöka nationalparker måste man
betala en avgift, men för barn, funktionshindrade och pensionärer är det gratis. Här
ligger ett trettital båtar för ankar.
Det är en underbar och storslagen natur med vackra formationer på kraterväggarna.
Under tusentals år har kratern eroderat under vattenytan och de västra och östra
kanterna har raserats.
 
     
  Stranden närmast är alldeles full med små, små krabbor (Fiddler Crabs) som springer åt
sidorna när vi kommer och bildar en smal stig som man kan gå på, utan att trampa ihjäl
dem.
Vid den andra stranden finns ett par fiskelägen och en av fiskarna kom ut till oss,
frågade om vi hade batterier och vi gav honom ett paket. Dagen efter kom han ut med
en trasig plåthink och frågade om vi hade material för att laga den. Kom genast att
tänka på sången ”There's a hole in the bucket, dear Liza, dear Liza....”, med Harry
Belafonte. Fiskaren fick material så att han kunde laga sin hink  och på kvällen kom
han ut med 1 kg fiskfile'er till oss.
Efter ett par dagar kom han ut med 2 kg fiskfile'er, men dom ville vi betala för och han
fick också ett par nya t-shirts. Det blev mycket uppskattat. Många fiskare lever under
knappa förhållanden, i små skjul på smala strandremsor utefter kusten.

En e.m. såg vi ett sprut från en val vid inloppet, stod och tittade en stund för att få se
nästa sprut men det kom inget. ”Den har väl dykt, sa' vi”. Vi vänder oss om och efter en
kort stund hörs ett kraftigt blåsljud, vi vänder oss om igen och ser den stora valryggen
ca 20 m bakom båten. Blev minst sagt förvånade, hade inte förväntat oss att se en val
inne på ankringsplatsen!

23 april 2013
 
Distans: 30 nm
Tid: 6,5 tim.
San Evaristo,
Baja California Sur
Ankrar på e.m. i viken, efter en fin seglats från Caleta Partida.
Ligger några båtar här, bl.a. en fransk. Det är den första franska båten som vi ser efter
att vi lämnade Panama i början på 2011. De flesta franska båtar och dom är många,
fortsätter vanligtvis till Franska Polynesien.
San Evaristo är en liten lugn fiskeby och det bor ungefär 20 familjer här året om. Det
finns en liten affär, skola och en avsaltningsanläggning.

27 april 2013
 
Distans: 45,7 nm
Tid: 8,5 tim.
Bahia Agua Verde,
Baja California Sur
Många båtar ligger ankrade i viken, lite svårt att hitta en plats som inte är för djup.

28 april 2013

Beslutar att segla vidare för ankringplatsen är inte så skyddad som vi trodde, efter att vi
läst om den i pilotboken. Just nu är det stiltje men vädret ändrar sig snabbt i dessa
trakter. Går för motor och passerar denna häftiga bergstopp
 
     
  på väg mot vårt mål och en stund senare  
Distans: 23,4 nm
Tid: 4 tim.
Puerto Escondido,
Baja California Sur
lägger vi till vid en boj i Puerto Escondido (den gömda hamnen), den är verkligen gömd
och skyddad med alla bergen runt om. Två bergstoppar intill varandra har fått namnet
gorillorna och det förstår man, när man ser dom i verkligheten. Gorillorna vakar
över hamnen.
 
     
  Denna plats är också ett s.k. orkanhål. Hamnen är stor och kan lätt rymma över 150
båtar.

2 maj 2013
Tar en taxi till den gamla staden Loreto som ligger drygt 2 mil härifrån.
Loreto grundades år 1697 av jesuiten Juan Maria Salvatierra tillsammans med sina
anhängare. Bosättningen blev en succe'  och snart blev staden centrum för kyrkan,
likaså för regeringen och militären.
 
     
  I samband med en storm år 1829 förstördes stora delar av staden och regeringen
tvingades flytta till den nuvarande huvudstaden La Paz.

Taxiföraren sa' att det är tomt i staden, inga turister p.g.a. lågkonjuktur.
På den vackra kullerstensgatan var det nästan folktomt, där det tidigare har varit liv och
rörelse.
 
     
  Loreto har ca 15.000 invånare och är  den äldsta staden på västkusten, nuvarande
Kalifornien och halvön Baja California.

Vi åt lunch på en mysig restaurant och maten var väldigt bra, en av de godaste
måltiderna som vi hittills har ätit ute.
 
     
  Från restaurangen såg vi det vackra hotellet. Vi gick in på Hotel Posada de las Flores
och träffade den ensamme portiern som visade oss den vackra byggnaden.
 
     
  Det var otroligt vacker interiör och inredning.  
     
  På taket fanns en pool och den var en del av taket i foaje'n. De vackra träbjälkarna
tillsammans med vattnet som glimmade och gnistrade i solskenet, var sagolikt vackert i verkligheten.
 
     
  Vi frågade hur gammal byggnaden var och till vår förvåning svarade portiern att
hotellet var 12 år gammalt?! Eloge till den/dom som lät bygga detta hus.
Man kan ju inte låta bli att tycka synd om dom som driver anläggningen och andra
verksamheter i dagens lågkonjuktur. Portiern sa', att i november varje år är det fullbokat
i samband med att rallyt Baja 1000 Race Mexico går och då tar alla förarna in på
hotellet. Rallyt startar i Ensenada med mål i La Paz och körs genom öknen.
Vännerna Cary och Mo, i Los Angeles, har två söner som tidigare har deltagit många
gånger i rallyt och var framgångsrika.

Besökte kyrkan med sitt vackra klocktorn och
 
     
  muse'et bredvid, Museo de las Misiones. Vi kan i lugn och ro titta på alla intressanta
föremål, för det är bara vi och vakten som är där.

3 maj 2013

Idag börjar Loreto Fest och pågår i fyra dagar. Vi hade ingen aning om detta innan vi
kom hit. Festivalen anordnas av segelklubben Hidden Port Yacht Club (HPYC).
Festivalen startade 1996 och har växt varje år och numera deltar ett hundratal båtar
(99,9 % amerikanska och kanadensiska, övriga är en nyzeeländsk och en svensk).
Tanken med festen är att hjälpa kommunen, skolor och sjukhus, så alla intäkter och
insamlingar går dit. Det är en massa olika aktiviter, loppförsäljning, lekar/tävlingar,
auktioner, musik- och dansuppvisningar m.m.
På kvällen kom ungdomar från ett par skolor i Loreto och dansade folkdans från olika
regioner i Mexico.
 
   
   
  Det var fjorton tjejer och en kille som uppträdde framför klubbhuset, 
på sidan dansade en liten kille under hela föreställningen och han var så duktig.
 
     
  Kanske en blivande folkdansare.
Eleverna får lära sig att dansa folkdans i skolan men kläderna får de bekosta själva.
De köper tyg och syr sedan dessa fantastiskt fina kreationerna själva.

6 maj 2013

På morgonen åker vi till Loreto för att storhandla. När vi kommer tillbaka till båten
lagar vi mat och konserverar i tryckkokaren. Nu får vi ytterligare 16 rätter i förrådet att
njuta av under vår fortsatta seglats, tills vi kommer nästa plats där det finns affärer.

10 maj 2013

Det finns gott om rockor här. Flera gånger om dagen ser man dem komma
 
     
  simmande runt båtarna.
I morgon seglar vi vidare till några platser norrut, innan vi fortsätter till San Carlos på
fastlandet. Mexikanska sjökort är inte att lita helt och hållet på, öarna kan vara
felplacerade, ibland över 500 m och alla rev är inte utsatta m.m. Så det gäller att vara
försiktig och ha ögonen med sig.
 
  11 maj 2013
Av en händelse stötte vi på Christophe i går, det var han som tog emot oss när vi kom till Shearwater Marina, Kanada för nästan ett år sedan. Han jobbar i marinan på
somrarna, seglar i Mexico på vintrarna och vi fick många bra tips av honom angående
Mexico, som vi har haft användning för.

Sätter segel på morgonen och får en härlig seglats. I svaga ost-nordostliga vindar gör vi
ca 3 knop. Under seglatsen ser vi fyra pilotvalar.
 
Distans: 20,4 nm
Tid: 7 tim.
Puerto Ballandra,
Baja California Sur
   
  Ankrar i viken för natten.

12 maj 2013

På morgonen ser vi ett gäng tumlare som kommer in i viken för att äta frukost.
Lättar ankar. Spegelblankt och vi går för motor. Efter några timmar kommer vinden, 
12-13 m/s men tyvärr nordliga, ingen skön seglats idag.
Under dagen ser vi 100-tals tumlare på väg söderut.
 
Distans: 26,9 nm
Tid: 6 tim.
Caleta San Juanico,
Baja California Sur
Caleta San Juanico är en av favoritvikarna för seglare och många båtar ligger ankrade.
Viken är stor, skyddad från de flesta håll och omgiven av flera vita sandstränder.
 
   
  På en av stränderna finns ett heligt träd för seglare, dekorerat och prytt med snäckor.
Några har använt sig av strandfynd och ristat in dikter, båtnamn och datum.
Vi letade också efter Apache Tears (Apacheindianernas tårar) i form av obsidian.
Det är en bergart som bildats av lava och stelnat så hastigt att stenen ser ut som svart
glas. Om man hittar och bär en sådan sten behöver man aldrig gråta mer enligt legenden,
för familjerna till Apachekrigarna har gråtit istället för dig och din sorg.

Nästa dag, när många gett sig av, flyttar vi oss en bit och ankrar på en bättre plats.
 
     
  Enligt det mexikanska sjökortet (det svarta) ligger vi på land! Positionsangivelserna i
Mexiko blir därefter, ibland ligger vi på land och ibland ute i havet när vi i själva verket
ligger i en vik.

Under vår vistelse hade vi ett stort antal söta doppingungar som ideligen dök runt båten 
 
     
  och föräldrarna turades om att passa dem på behörigt avstånd. Det var roligt att iaktta
ungarna, alla dök och kom upp till ytan på samma gång.

15 maj 2013

På förmiddagen lättar vi ankar med destination Bahia San Carlos, som ligger på fastlandet.
Vindstilla, går för motor. Fortsatt stiltje under dagen och natten. Det enda vi ser, är en
ensam sjöfågel.
 
Distans: 98,1 nm
Tid: 21,5 tim.
Bahia San Carlos,
Sonora
16 maj 2013
På morgonen ankrar vi i viken bland ett trettital båtar.
 
     
  Fina hus klättrar tätt upp utefter bergssidorna men  
     
  flera obebodda står och förfaller.

Dagen efter lägger vi till vid kajen i marinan, för att göra i ordning båten för
sommarvila på land. När hon väl är upptagen på land, åker vi hem till Sverige i mitten
på juni och stannar några månader.

Vi jobbar från tidiga morgonen till mitt på dagen tills det blir olidligt hett, då tar vi
siesta, fortsätter sedan framåt kvällen. Kvällarna är sköna och då passar vi på att njuta,
antingen i sittbrunnen eller på uteserveringar.
En kväll åkte vi tillsammans med ett par, Nancy och David, från Australien till en härlig
sandstrand en bit härifrån.
 
   
  Nancy och David flög till San Diego för att köpa en båt (mycket billigare än hemma i
Australien) med avsikt att segla hem den. Någon sa' till dem, ”Varför passar ni inte på
att segla i Mexico, när ni ändå är här?” Dom lyssnade till rådet och nu har dom varit 
här i två år, tänker stanna ännu längre för att dom trivs så bra i Mexico. Vi kan bara
instämma och tänker också fortsätta att segla här ett bra tag till när vi har återvänt.

5 juni 2013

Ikväll går vi på lokal för att fira vår bröllopsdag!
Eftersom tidsskillnaden är 9 timmar, så passar vi på att fira Sveriges nationaldag också.
 
     
  18 oktober 2013
Efter en underbar sommar/höst hemma, är vi nu tillbaka ombord på Nordic Lady.
Vi kommer att fortsätta att segla i Sea of Cortez under det närmaste halvåret, så nu är
det dags att göra klart för sjösättning.
 
25 oktober 2013
Båten är tvättad, vaxad och botten är målad, men
 
     
  det visar sig att segeldrevet är fullt med vatten och allting kärvar. Orsaken beror                 förmodligen på läckage i packningar.

28 oktober 2013

Tagit bort propellern och demonterat nedre delen av drevet. Mekanikern Omar tar hand
om det, för att byta packningar och lager.

1 november 2013
Samlingsplatsen Club de Capitanes besöker vi emellanåt, träffar likasinnade och
lokalbefolkning.
 
     
  På fredagar är det ett inhemskt band som spelar och sjunger.  
 

Det finns många, små trevliga restauranger att välja på i området, som också är
samlingsplatser för seglare m.fl. och de flesta har uppträdande med olika musiker. 

4 november 2013

Det visar sig att hela segeldrevet måste tas bort och totalrenoveras. Några reservdelar
går att få tag på i Mexiko och resterande måste beställas från USA.

7 november 2013
Vi träffar både nya och gamla bekanta. Häromdagen fick vi John som granne, honom
lärde vi känna förra säsongen när vi var grannar i marinan. Då träffade vi också Paul,
en amerikansk kille som är bosatt här och som hade åtagit sig några jobb på Johns båt.
Paul har köpt en bit mark och bor där i en husvagn, tills han får tid/råd att bygga sig ett
hus, det är hans framtidsplan.
John och vi var hembjudna till honom ikväll, han visade stolt sina ägor och efter
rundvandringen satt vi utanför hans vagn och såg solen gå ner. John plockade fram sin
gitarr och det visade sig att han var fantastiskt duktig att spela och sjunga.

11 november 2013
Mekanikern Omar och Janne går igenom vilka reservdelar som ska beställas från USA.
Vi tar kontakt med en återförsäljare i San Diego och gör en beställning. Delarna
kommer att skickas till Tuscon, Arizona. Om man skickar dom till Mexiko, kommer
dom att fastna i tullen i några veckor eller fler. Därför åker många till Tuscon, som
ligger nära gränsen och hämtar sina varor.

18 november 2013
Reservdelarna är ombord och Omar har lovat att komma förbi. Nu tror vi nog inte att
han gör det, med facit i hand. Säger man måndag så kan det som bekant betyda manana,
manana. Det är en annan kultur och det har sina positiva sidor, livet känns enkelt och
lätt. Under tiden ägnar vi oss åt underhållsarbeten, många mindre projekt som vi skjutit
framför oss och nu åtgärdar.

23 november 2013
Vi har väntat många dagar på Omar men idag dök han upp på e.m.. När han var färdig
var klockan nästan halv fem. Av alla dagar kom han idag, då vi hade en tid att passa.
Klockan fem skulle vi vara på en restaurang för att äta en italiensk buffe och därefter se
en kabare´. Så det var bara att svida om och upp på cyklarna och iväg.
Maten var god och kabare´n var mycket bra, med lokala och amerikanska förmågor.

26 november 2013
Idag invaderades området av personalen från marinan, personal som vi inte kände igen
och många beväpnade militärer. Några gick runt och fotograferade en del båtar, även
vår. Vi undrade förstås vad det hela handlade om? Det visade sig att varje marina, 10 st,
fick besök av åtminstone 40 inspektörer från regeringen och 30 beväpnade vakter från
flottan. Deras uppgift var att kontrollera att båtar hade tillstånd att vistas i Mexiko, s.k.
TIP (Temporary Import Permits). När man anländer till Mexiko får man ett tillstånd för
båten som räcker i 10 år, till en kostnad av ca 350:-. Om man inte har eller inte förnyat
sitt tillstånd, kan man få höga böter och i vissa fall kan båten beslagtas.
Här på uppläggningsplatsen är det  ca 600 båtar och 40% av dem inspekterades.

 
     
 

Personalen på marinan tyckte att man tagit till i överkant med alla dessa inspektörer och
militärer. Dom fick arbeta i nästan ett dygn med detta, tills det avslutades kl. 06.00
påföljande morgon. Lika lite som vi förstod, så förstod nog inte militärerna heller vad
dom skulle göra. Det var ju inget maffiakrig, utan båtägarna är till största del
pensionärer från Kanada och USA, så killarna gick omkring med sina smartphones,
spelade musik och såg allmänt vilsna ut.

27 november 2013
Omar kom ombord och slutförde arbetet med segeldrevet. Slutligen testades det och allt
fungerade utan anmärkning. Vi är så glada att vi fick kontakt med Omar som är mycket
kunnig och dessutom väldigt sympatisk. Han har utbildat sig  till mekaniker i flottan
och arbetade där i fem år. Han trivdes bra, men slutade p.g.a. att lönen var så låg och
satsade i stället på att starta eget företag. Högsäsongen för honom är under
vinterhalvåret när båtar ska sjösättas, under sommarhalvåret/orkansäsongen försörjer
han sig genom att tillverka grillkol och sälja.

2 december 2013
Äntligen dags för sjösättning! Båtarna hämtas på uppläggningsplatsen, lastas på
specialbyggda vagnar som transporteras med hjälp av traktorer, på landsvägen till
marinan, tar ca 10 minuter.

 
   

 

Omar kom ombord när båten låg vid kaj, för att testa en sista gång att allt var okej och
därefter ankrade vi i viken

6 december 2013
Igår sjösatte John sin båt och vi fick honom som granne igen, i ankringsviken.
Ikväll kom han över på middag och vi hade en jättetrevlig kväll tillsammans.

7 december 2013
Under veckan har vi fyllt på matförråden, så att vi klarar oss ett tag inför besök på platser, som kanske inte har samma utbud som här.
Nu väntar vi på väderfönster för att segla vidare. Dom närmaste dagarna ska ett oväder dra förbi.